من سینه‌م پره از این اتفاقات 401 و میزنم حرف‌ها رو اینجا، کسی هم نمیخونه ولی برای اینکه یک‌جایی زده باشم این حرف‌هارو میگم.

این توماج صالحی که حکم اعدام گرفته رو اسمش رو شنیده بودم ولی نمیشناختمش چندان، رفتم ویکیپدیاش رو خوندم و این خط برام هایلایت شد:

"... در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌سی تله‌ویژن گفته بود به آینده اعتراضات بسیار امیدوار است و ایمان دارد که تا شش ماه دیگر انقلاب می‌شود." یک تعداد زیادی از مردم (اقلیت بودن ولی من از روی قضاوتم از بعضی از اطرافیان و توییتر میگم که اقلیت کوچکی نبودن) فکر می‌کردن انقلاب بچه‌بازیه، نمیدونم اثر رسانه‌های مثل ایران اینترنشنال بود یا چی. مقایسه می‌کردن با انقلاب 57، فهمشون نمیرسید که آقا، انقلاب 57 تئوریسین و آدم جدی داشت، امثال خمینی و شریعتی و بهشتی و طالقانی و ... آدم الکی نبودن (چه باهاشون مخالف باشی چه موافق)، خمینی رهبر معنوی و مرجع دینی بود (چه باهاش مخالف باشی چه موافق)، آلترنتیوها چه از حیث افراد و چه از حیث سیستم مشخص بودن، مردم در اشل میلیونی توی خیابون بودن. مسلحانه هم یکی دو روز آخر برای تسلیم باقیمانده‌ی ارتش بود و شاه که 26 دی از کشور رفت در اثر راهپیمایی‌های میلیونی آرام رفت و نه جنگ مسلحانه. پادکست رادیو بی‌بی‌سی رو گوش کنید، از قول شاه میاد که این صدای الله اکبرهای شبانه رو از کاخ نیاوران می‌شنیده و حرص می‌خورده. سیستم شاهنشاهی هم مثل سیستم جمهوری اسلامی پیچیده نبود، بک دیکتاتوری ساده‌ی فردی که وقتی همون فرد فلنگ رو بست و از کشور فرار کرد سیستم فروپاشید، یک ارتش موند که اونا هم دیدن طرف خودش در رفته ما کسخلیم مگه وایسیم براش با ملت خودمون بجنگیم؟ و اعلام بی‌طرفی کرد. جمهوری اسلامی یک سیستم ساده‌ی استبدادی متکی به یک فرد نیست و پیچیدگی داره (این مقاله از خلجی که سال 97 8 نوشته رو توصیه میکنیم بخونید) و مخصوصا این که حکومت دینیه، شما چه خوشتون بیاد یه نیاد اکثریت ملت ایران اعتقادات دینی دارن. تغییرات و رنسانس در جامعه هم به مرور اتفاق میفته و این تغییرات هم از جنس فرهنگ و در بطن جامعه خواهند بود و نه یک شبه حکومت دینی بره فرداش آفتاب دموکراسی لیبرال تابیدن بگیره (سوای این که اساسا خوبه یا بد اون مدل). حالا کسی مطلقا سواد نداشته باشه و فهمی از این مسائل نداشته باشه میشه توماج صالحی که طرف فکر میکنه شورش یک جماعتی که صرفا میدونن چی نمیخوان قراره تا 6 ماه دیگه باعث انقلاب بشه. بعضیاشونم میبینن آقا ما واقعیت رو که نمیتونیم تغییر بدیم، بیایم با اسما بازی کنیم و رویاپردازی کنیم. به انقلاب 57 که باعث تغییر سیستم و سرنگونی یک حکومت شد میگن شورش، به شورش 401 که باعث تغییر عن هم نشد میگن انقلاب.

دو تا از آهنگ‌هاش رو هم گوش کردم، یکیش در مورد این بود که سوراخ موش بخرین و چیزی که زیاد داریم تو این کشور زندان و "خون جز با خون پاک نمیشه. و وسط باز نایاکی اصطلاح طلب سوراخ موش بخر. قرآن قسم از طرف میپرسیدی نایاک چیه نمیدونست، صرفا میگفت شنیدیم مزدورن آقا. توی توییتر هم از این رجزها میخوندن، "بسیجی سپاهی پاره پاره تون میکنیم" یا اون روانی تبهکار "هیچکس" آهنگ داده بود که "با ماشین از روتون رد میشیم" و "راهی جز این انقلاب نداریم" و جر واجرتون میکنیم و فلان. حالا بعد دو سال بیاین تحویل بگیرین، برای خواننده‌ی انقلابی و چریک افتادن هشتگ اعدام نکنید و آزاد کنید و فلان میزنن. بلاهت زننده میشه گاهی وقتی از یک حدی بگذره. به خدا جمهوری اسلامی داشت به ریش شما میخندید وقتی انقلاب انقلاب میکردین و خبرای ایران اینترنشنال در مورد پرواز مقامات جمهوری اسلامی به ونزوئلا و انواع و اقسام دری وری رو لایک و ریتوییت میکردین.

حکم اعدام دفاع نداره و زندگی و مرگ آدمها دست ما نیست و دست خداست. حتی برای قاتل هم من باشم فکر کنم ببخشم یا سیستم دستم باشه اعدام رو حذف کنم. حتی برای قاتل هایی که ازشون 401 قهرمان ساختن. مجیدرضا رهنورد که شده قهرمان "انقلاب" یکسری (من باز میگم اقلیت) دو نفر انسان رو توی خیابون لینچ کرد و با چاقو کشت یا نکشت؟ چطور از قاتل قهرمان میسازین؟ من با اعدام موافق نیستم، ولی فکت قاتل بودنش رو تغییر نمیده. الان میان میگن اونایی رو کشت که خودشون قاتل بودن. مطمئنید؟ داشتن به مردم شلیک میکردن؟ یک مناظره‌ای بود از مهدی خلجی که من ازش خوشم میاد که صحبتش این بود که آقا، حتی به فرض هم اگر طرف مامور حکومت قاتل باشه اعمال خشونت فقط در اختیار دولت باشه. چون اگر خلاف این باشه سنگ روی سنگ بند نمیشه، هر شهروند و هر کسی اگر بخواد خودش اعمال قانون کنه سنگ روی سنگ بند میشه؟ حکومت قاتله؟ سیستم قضایی فاسده؟ تلاش کن عوضش کنی، اما با خشونت متقابل نمیتونی. اون زورش در خشونت از تو بیشتره. تو برگ برنده‌ت مبارزه‌ی مدنی و مقاومتته. اگر اون سر ببره و تو هم سر اون رو ببری چه فرقی با هم دارین؟ صورت مساله از حکومت ظالم و شهروند مظلوم تغییر میکنه به حکومت جانی و شهروند جانی. کسی بخواد بفهمه این مسائل رو میفهمه، کسی هم نخواد میاد باز میگه آره ما فرقی با اونا نداریم بدتریم. بدتری که باشه کون لق تو و هفت جد و آبائت فعلا برو هشتگ اعدام نکنت رو بزن تا بعدش ببینیم چی ازت بر میاد.

این بابا رو هم طبیعتا امیدوارم اعدام نکنن. 

سلطان تتلو که قضیه‌ش با اینها کلا متفاوته و من بهش ارادت دارم رو هم من یک حسی دارم که یه فساد فی الارضی براش میبرن و یک اعدامی براش میزنن اول ولی بعد تجدیدنظر کوتاه میان. این رو هم مطمئن نیستم البته.

یک نکته‌ی ریز آخری هم بگم من طبعا اینجا دنبال بحث کردن با کسی نیستم. اگه میخواستم بحث کنم میموندم توییتر. البته اونجا هم واقعا دنبال بحث نبودم، یک مقدار تحمیل میشه بهت اینتراکشن. برای همین زیاد خودتون رو اذیت نکنید و سعی نکنید بحثی باز کنید، اگر فکر میکنید نظرات من مشعشعه یا هرچی برید برای خودتون نظرات غیرمشعشتون رو هرجایی که دوست دارین بنویسین کسی براش مهم یا جالب باشه میاد میخونه. در مورد همه‌ی پستها میگم این رو.

نظرات 6 + ارسال نظر
1244 شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 14:02

در هرصورت چه ملت ها بیان و شورش کنن و چه نیان ، هر حکومتی یه بقایی داره.
ترجیح من که آدم ترسویی هستم حاشیه نشینی تو این جدال هاست

جمهوری اسلامی خودش به مرور پوست میندازه و تغییر میکنه کسی از پایین به بالا نمیتونه بندازتش.

K دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 00:58

ریدم تو تتلو و هفت جد و ابادش موادی متجاوز ننه صیغه ای

نیره دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 15:08

بعد سال ها زندگی در خارج از ایران به این نتیجه رسیدم، ایرانی روشنفکر که به حداقل قوانین دموکراسی پایبند باشه وجود نداره. خشونت و شعارهای جنسیت زده متعفن باعث شدن افرادی مثل من هیچ وقت دنباله رو این گروه نباشم. یعنی تو بگو یه حرف تازه، یه راهکار نو. همش کپی و زننده!
جالبه ایرانیان محترم آریایی، ساکن خارج از ایران مدعی روشنفکری تازه شدن جمهوری خواهان افراطی چرچ بروی جنوب آمریکا!!
یعنی برای اینکه یه ایرانی روشنفکر و مدعی آزادی داشته باشیم به میلیون ها سال دیگه نیاز داریم!!!

اینا یه ژانرین که سعی می‌کنن با بد و بیراه گفتن و فحاشی به اسلام و فلسطین و ... برای راست سفیدپوست غربی خوش رقصی کنن. فکر میکنن تف بندازن تو صورت خودشون اون غربیه میگه عه اینا گرچه کله‌شون سیاهه ولی از مان مثکه. اینا ذلیل‌ترین و بیچاره‌ترینن.

نیره دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 23:26

دقیقا حرفت درسته. دارن میشن مترسک راست افراطی.

تراویس بیکل سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 12:50 https://travisbickle4.blogsky.com/

عه نیره جون تو هم اینجایی

سحر جمعه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 13:01

اصلا نفهمیدم چی میگی، ولی حس کردم ترکی اخه بعضی ترکا خیلی قرو قاطی و با حرارت حرف میزنن ادمم سر در نمیاره چی میگن فقط چون بامزه و حرارتی حرف میزنن به حرفاشون گوش میده.

:))))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد