Birth Of A Killer

امروز قصد دارم در مورد اتفاق اجتماعی تلخی به نام کودکان کار بنویسم.
فیلسوف دانمارکی قرن هفدهم آندریاس افنبرگ میگه‌ : "بچه کار نکنه پس چی کار کنه".معنا و مفهوم عمیق این جمله ی پرمحتوا هنوز که هنوزه کاملا دریافت نشده و می بینیم که هرجا کودکانی مشغول کار هستند یکسری کاسه ی داغ تر از آش دارند دم از حقوق کودکان و این که بچه ها نباید کار کنند و باید کودکی کنند می زنند.این مدافعان کودکان کار اغلب خودشون بیکارند چون اگه کار و زندگی داشتند ذهنشون به مسائل مهم تری مشغول بود.اصلا بهتره به کودکان کار بسپرند یه کاری هم برای اونها جور کنند از این وضعیت درآند.جدا چرا بچه ها نباید کار کنند.مگه خونشون از ما رنگین تره.میگن بچه باید کودکی کنه.اولا از کجا معلوم کار نکنه میره کودکی می کنه.شاید رفت دزد شد یا مزاحم نوامیس و اینا.همین بچه هه مصداق خوبیه که کار نکردن بچه ها داره آینده ی بشریت رو تهدید می کنه.تازه این بچه هایی که همش دنبال چرخ بازیو شادین رو ببینین.چند روز پیش داشتم از کنار یه زمین بازی پارک رد می شدم کلی بچه دیدم که داشتند مثل زامبی نوبت همو سر تاب بازی می خوردن.خوب اگه همه ی این بچه های لوسو سوار وانت کنید ببرین معدنی جایی کار کنند به جای به مشت آدم تن پرور پرادعا یه سری انسان فهیم سختی کشیده خواهید داشت که شاید رفتن موزیسینی نویسنده ای چیزی شدن.بله آقاجان همین داستایفسکی فکر می کنید چجوری بزرگ ترین رمان نویس تاریخ ادبیات شد با پشمک گاز زدن توی زمین بازی؟خیر با سختی کشیدن در سالهای کودکی و نوجوانی.تازه صرع هم داشت.الان کی صرع داره؟هیچ کی.
از زوایه ای دیگر اگه یک مقدار نگاه پراگماتیک داشته باشیم می بینیم حداقل در جامعه ی امروز خودمون این که بچه دوازده سال وقت تلف کردن در مدرسه رو فاکتور بگیره و بره کار کنه بهتر از اینه که دوازده سال وقت تلف کنه(چهار پنج سال دانشگاه هم اضافه شود) و بعد باز بره همون کارو بکنه.سوال خیلی ساده ست : فارغ التحصیل بیکار مفیدتر است یا بچه ی کار(دار)؟بچه ی کار(دار).


"تقدیم به محمدحسین کرم کِش از اعضای اتحادیه به کار گیری کودکان"



پیوست اول:تصمیمم مبنی بر پاسخ دادن به همه ی کامنتها رو ملغی اعلام می کنم.جدا کار طاقت فرسائیه و بعضا نیازی هم نیست مثلا کسی مینویسه جالب بود یا مزخرف ننویس احتمالا پاسخ من چندان براش مهم نیست و اصولا پاسخی وجود نداره.
پیوست دوم:میگم کدومشون درسته مثلا "اتفاق اجتماعیه تلخ" یا "اتفاق اجتماعی تلخ"؟ من خودم از دستور اول پیروی می کردم یکی از رفقا گفت بی سوادا اینجوری می نویسن ولی دومی جدا مضحکه آدم موقع خوندن دچار مشکل میشه.


نظرات 29 + ارسال نظر
ورجینیا وولف یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 14:32

فارغالتحصیل بیکار!

اگر الان مخاطب منم باید عرض کنم که من هنوز شکوفه ندادم و این مطالب درمورد توده ی مردم بود من سیستمم با شما پرولتاریا اصولا فرق می کنه و در این معادله ها نمی گنجم.
و نکته ی اساسی این که من گفتم بچه ی کاردار از فارغ التحصیل بی کار بهتره نگفتم فارغ التحصیل کارمند از فارغ التحصیل بیکار بهتره که.من بیکار بودن رو به menial job داشتن ترجیح میدم.و از منظر من دامنه menial بسیار وسیع است.

هولدن کالفیلد یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 15:48 http://insidemonster.persianblog.ir

ببین دوست خوبم ، به نظر من هم بچه های کار ، خیلی کار خوبی میکنن کار میکنن! چون به قول آندریاس افنبرگ ، بچه کار نکنه چی کار کنه؟
در مورد پیوست دوم هم بگم ، بخوای یا نخوای صورت دوم درسته!

حدس میزدم

زمین آبی یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:27 http://blueground.blogsky.com/

نکته اینه...تا موقعی که بچه مدرسه ای هستی میگن باید بری دانشگاه یه مدرک بگیری اون موقع بری سر کار...میریم دانشگاه استادمون داره سیبیلشو نوازش میکنه روز اول میگه پس اومدید دانشگاه لیسانس بگیرید که تازه اسمتون بشه بیکار...وقتی هم که جمع های فامیلی و دوستانه پیش میاد،میگن کار به تحصیلات نیست...به خود آدمه...باید زرنگ باشی...راستی منظور از زرنگی هم اینه که یه جنسی وارد کنی یه صفر بذاری جلو قیمتی که خودت خریدی بعدشم بدی دست مردم...و زندگی آسان میشود :|

کلا تو جمعهای فامیلی نظریاتی به غایت ...شر از ملت ساطع میشه که جاهای دیگه کمتر میتونی بشنوی.

م.کافکا یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 19:42 http://ketab.blogsky.com

جدا از مطلبی که گذاشتی باید بگم: یا امام خمینی این چه موجودیه.... یه کم یاد همون ببره تو پاندای کنگفوکار می افتم...

کدوم چه موجودیه من یا اون بچه متجاوز هفت ساله هه؟

karam یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 20:05

با تک تک جملاتت موافقم. البته اگه زندگی نامه افنبرگ رو بخونی متوجه می شی که از سن پنج سالگی به صورت مداوم در حال عرضه کردن مقعدش به ناپدری ش بوده و این حرکت رو به قول ناپدری ش "کار" حساب می کرده. به خاطر همین هیچ وقت نمی تونسته متصور شه کسایی که "کار" نمی کنن پس چه کار می کنن ولی در هر صورت تئوری ش کاملا درسته.
تو بنویس، حالا هر جوری که دلت می خواد بنویس.
نوکرم :)

:) ای داد بیداد نکنه بابای اشتفانشون بوده

نفیسه دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 00:40 http://nafisebano.blogfa.com

خب پس تکلیف این همه بچه ای که یه آدمایی مجبورشون میکنن تا جاهای نامربوط کارکنند و از این راه به کارهای خلاف کشیده میشند چی میشه؟!

اون لینکه واقعا خیلی باور نکردنی بود! چشمام افتاد رو کیبورد یعنی!
درصدی هم نمیتونم باورش کنم...

با پیوست دوم کاملا موافقم! چرا باید اونجوری بنویسیم؟! :|

نمیدونم فرهنگستان گفته مث که

پسرک مزخرف.. . دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:23

من میدونم آندریاس برمه کی بوده! همینطور اشتفان افنبرگ ! هر دوشون آلمانی بودن! اولی با پیراهن آلمان قهرمان جهان شد گل فینالم خودش زد دومی هم با بایرن قهرمان اروپا شد بعد از اینکه دوباره در بایرن احیا شده بود! لینکِ مربوطه چخانه مگه این که جریانی شبیه اون فیلمه یعنی طالع نحس در مورد این بچه در میون باشه که بعیده اون ماله تو فیلماست یا تخم شیطونی باشه یا حتی جنی و کلا از این دست چراپیت که بازم بعیده چونکه چرته در کل به قول قدیمیا بسم الله نگی وضعیت مشابه اینی خواهد شد که میبینی پس یادت باشه وقتی ازدواج کردی فرزندم بسم الله فراموشت نشه یه وقت به این بلا دچار نشی یا دچارت نشه ولی اینم زیاد جدی نگیر چون اصل نیت آدمه! در مورد کودکان کار باهات موافق نیستم چه مزاح باشه چه جدی! ولی در مورد شناخت پیدا کردن از شخصیت کودک و توجه به نوع علاقه و استعداد و گرایش اون آره همه چی در درس و مدرسه خلاصه نمیشه عمر تلف کردنه مدرسه رفتن به خدا باید هر کودک رو شناخت و بسته به شناخت و میزان توانایی هاش اونو آموزش داد در اونچه که میخواد یا بقولی راسته کارشه!!

آره منم یاد طالع نحص افتادم ولی این بچه هه ورژن فانشه

شهرزاد دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:02 http://sodayeyeksaye.blogfa.com/

سلام.
راستش من کمی باهات مخالفم. بچه همچینم بیکار نیست. بچه ها از همون سنین کم شروع میکنند به یاد گرفتن و لزوما نباید این یاد گرفتنه با کار و سختی همراه شه تا بشن داستایوفسکی! هر آدمی به یه دوره طلایی تو زندگیش احتیاج داره.... دوره ای که کمتر فکر میکرده و بیشتر خوشحال بوده.... این باعث میشه تو بزرگیاش کمک روانی خوبی داشته باشه. این که یه فارغ التحصیل بیکار بدتر از یه کودکه کاره به نظرم نشون دهنده یه مشکل اجتماهی بزرگه... خیلی از این بچه ها با ترس و عقده و کینه نسبت به جامعه بزرگ میشن و خب این اصلا به درد جامعه نمیخوره!

سلام!
این همچی ترکیب مزاح و جدی بود خیلی تحلیل پذیر نیست!
ولی درست میگی کینه نسبت به جامعه جدا ریشه تو سرکوب شدن آمال و شخصیت در کودکی داره من کلی دوست دور و برم هست که این مدلین

اندراحوالات من و اینجانب دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 19:30 http://www.aidasaam.blogfa.com

من میگم بیا بچه ها رو با طناب ببندیم ، قطارشون کنیم به صف ، یکی یه پتک م بدیم دسشون ، واسه مون سنگ خورد کنن . بعد اونجوری میشی فیل ذوالاطفال ، اسمتم تو تاریخ درج میشه :-)

میتونیم کودک آزاری رو هم بهش اضافه کنیم تو بشی فیل ذوالاطفال کودک آزار ، بعد پولانسکی و مایکل جکسون ، اسم فیل که به گوش بچه ها برسه درجا خیس میکنن :-)

:)
یاد پول را بردار و فرار کن وودی آلن افتادم با تجسم پاراگراف اول
بابا مایکل که تو کار چریتی و خیریه بود آزارش به مورچه هم نمی رسید چه برسه به کودک:)

چوب کبریت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 22:50 http://www.matchbox.persianblog.ir

نمیدونم یعنی هم باهات موافقم هم مخالف...
اینکه بذاری یه ادم از بچگی کار کنه یکم نامردی بزرگ شد عقده ایی میشه...این در صورتی اتفاق میفته که اکثریت جامعه نظرشون کار نکردن بچه باشه.

+در مورد اون خبر بچه ی 7 ساله هم شوکه شدم توو درست بودنش تردید دارم...خیلی غیرقابل باوره.

خودمم با خودم هم موافقم هم مخالف چون می گم متن همین جوریه خیلی تحلیل پذیر نیست

du چهارشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:44 http://thepeople09.blogfa.com/

ظاهرا شما یکی از منتقدان ِ منتقد به منتقدان هستید!
خیلی از آشنایی شما خوشبختم.

آره یه همچو چیزی البته رو خودمم نقدهایی دارم
مرسی!

فاطمه محمدلو چهارشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:37 http://www.free-hand.blogfa.com

سلـام :)
این مرد عالیه...قدرش ُ میدونم ،همه میدونیم!
خیلی خوبه ،خیلی...!
تازه فهمیدم ادبیات ینی چی...

گلادیاتور پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:23 http://fakhteyepegah.blogfa.com/

خودت وقتی بچه بودی کپه کشی میکردی؟

این کپه کشیو یادم باشه برم تو فرهنگ معین نیگا کنم ولی فکر کنم یک گونه ی سنتی از همون حمالیه خودمونه نه ولی گوشه خیابون یه مدت کتاب می فروختم.

milad جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:10 http://shoaeaftab.blogfa.com

adam khobe be zendegi khodesh ham negahibendaze bad mardm ro majbooor be kar koone akheeee adaaamee hesabi to khodet ta sen 25 salegi sangin tar az rapid dast nagereftii kee :))))

سعید جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:53 http://eververt.wordpress.com

خیلی خوب بود :))) متنت روان و جذاب بود
در مورد پیوست دومت هم اتفاق اجتماعی تلخ درسته ، تنها جایی که میشه از ـه در پایان کلمه استفاده کرد جاییه که ـه جای فعل است رو میگیره و جایی که جعت معرفه کردن اسم استفاده میشه مثل پسره دستور زبانم یادش رفته:دی

شیوار شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:43

حدس شما درسته ولی متاسفم که بنا به دلایلی نتونستم کامنتتون رو تایید کنم... خب خیلی وقتا آدما واسه سکرت بازیاشون دلیل دارن! کسانی که از بیرون می بینن بیخبرن از اون دلایل و به نظرشون عجیب میاد!

میلاد شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 21:37 http://ghahvesigar2.blogfa.com

کودکان کار بد دردیه واقعا بد دردیه. از بدبختی های یه جامعه است

آیدا یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:06 http://injanebaida.blogfa.com/

تا 2 هفته پیش فکر میکردم بچه ها (!) نباید کار کنن...آخه بچن....گناه دارن...بهشون فشار وارد میشه....باید خوش بگذرونن و از این مزخرفات و توامان خزعبلات!!!!
ولی همچین از دو هفته پیش که آب مغزم از طریق یه عطسه از بینی گرامی زد بیرون و طی یک حرکت اکشن!! به دور و برم نگاه کردم دیدم چه احمقانه بود این حرف!
آخه 4 تا نخبه بغل گوشم نشسته بودن وز وز میکردن در حالی که بیکار و علاف بودن!!!
از اونا که بورسیه بودن و چمدونم دانشگاه شریف و این حرفا...
ولی الان چی؟؟؟!!!
بیـــــــــــــــــــــــکار....نشستن تو خونه و فقط ادعاشون میشه!
خو اگه از اول آدم(!) بار میومدن این وضعشون نبود!!!
کار آدم رو آدم میکنه!!
سایتون روی وبلاگ مستدام!
یا حق!

ای قربون دهنت

آیدا یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 19:33 http://injanebaida.blogfa.com/

بسی مفتخر شدیم استاد...
قدم رنجه!
ولی خداییش تا به حال کسی با این صراحت نزده بود توی برجکم!!!!
اگه افتخار بدید لینکتون کنم!
ضمنا اون پست ثابت هستش!!

ارادت داریم ما

کیان یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:11 http://mywildworld.persianblog.ir/

بچه نیست که استاد بزرگ پدرسگیه،شدیدا مخالف کار کردن بچه هام،بازار کار فال فروشی و گل فروشی رو اشباع کردن دیگه،بیکار موندیم

آیدا دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:52 http://injanebaida.blogfa.com/

سلام استاد...
جسارتا بنده یه چیزی کشف نمودم گفتم از این کشفیات شما هم بهره بجویید!!! اونم اینکه شما قرن به قرن یه بار آپ میکنید...
هیچی دیگه...
همین!

آپ می کنیم هر وقت چیزی باشه برای گفتن دیگه حالا هر وقت شد شد!
میگم به موت قسم این استاد و اینا به ما نمی چسبه!ته تهش یه فارغ التحصیل بیکاری چیزیم

آیدا دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:54 http://injanebaida.blogfa.com/

استاد به موی مبارک خودت قسم به وبت استاد میاد!!
اجازه هست سوال بپرسم استاد؟!
احیانا انگ فضولی نخوریم یه وقت...

نه بفرما فوقش وتو می کنم جواب نمیدم!

آیدا دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:19 http://injanebaida.blogfa.com/

کار خوبی میکنید جواب نمیدید استاد!!!
اسم ، سن ، رشته تحصیلی...
رگ فضولیه که در بانوان بیداد میکنه!!
عرضی نیست!!
عجالتا یا اجالتا یاحق!!

کل یوم وتو شد!

آیدا دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:38 http://injanebaida.blogfa.com/

عجب حق وتو سخت گیرانه ای!!!!

آیدا دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 19:27 http://injanebaida.blogfa.com/

استاد any way ما به جوابمون رسیدیم!!!
ولی برا خودتون میگم ها...یه خورده ثبات

یا حق!

گلادیاتور دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:27 http://fakhteyepegah.blogfa.com/

من هم با نظر تو تاحد زیادی موافقم. اما همیشه به خودم میگم کاش جایی بود که وقتی من داشتم دهن خودمو سرویس میکردم واسه یاد گرفتن و بلعیدن همه چیز مرتبط به ادبیات، یه کلاس بود می رفتم یکم راحت تر یاد میگرفتم. واسه همینه تلاش میکنم که کمک کنم به کسایی که میخوان داستان بنویسن

آیدا سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:11 http://injanebaida.blogfa.com/

سلام استاد....
آپم!!

آیدا سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:59 http://injanebaida.blogfa.com/

من اسم شما رو جز عضو شده ها دیدم ها...
مگه اسمتون phil m نبود؟!
آدرس وبتون هم بود خب...
فقط برای ورود باید رمزتون رو از ایمیلتون دریافت کنید!

آره خودمم خودمو دیدم ولی به ایمیلم چیزی نفرستادن ولشون کن حالا انگا چی هست

میترا چهارشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:53

حالم خوب نی فیل.خوب نیییییییییی.

چه شده ست مگه؟ خیامی چیزی بخونی جواب نمیده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد