نوری معلق است در اشاره های ظلمانی

نقطه عطف این جنجال مضحک برگزاری بازی ایران و کره جنوبی تو شب عاشورا، به نظرم همانا نامه علی مطهری به یزدی بود. اینکه بدون ادعای روشنفکری و فلان و بیسار، جدا از تاختن به ذهن فاسد امثال یزدی، یه سری از تابوهای جامعه رو نقد کرده که به دلایل مختلف، کمتر کسی جرئت پرداختن بهشون رو داشته.

[…] مثالی می‌زنم. اگر کسی بعد از سال‌ها پدر یا مادر یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند آیا نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن امام عزیز را شکسته است؟! همین نگاه است که باعث شده است در دو ماه محرم و صفر مردم ایران مراسم ازدواج برگزار نکنند[…]
وظیفه روحانیت و مصلحان جامعه است که با نقاط ضعف جامعه و آداب و رسوم خرافی که مانند زنجیر به دست و پای مردم بسته شده است مبارزه کنند نه این که سوار بر این موج‌ها شوند
[…]

حالا مقابل این نامه میشه "راهکارهای حزب موتلفه برای برگزاری بازی ایران- کره". یکسری مغز پوسیده در فاضلابی با عنوان "کارگروه ورزش معاونت مطالعات برنامه‌ریزی حزب مؤتلفه اسلامی"، این طور به خرافه گرایی و هرچه بیشتر تحلیل رفتن مغزها دامن می‌زنند:


[…]گزینه سوم: برگزاری بازی با حضور تماشاچی که باید با ساز و کار زیر انجام شود:

1- تماس با مراجع و علمایی که اظهار نظر فرموده‌اند و تبیین موضوع برای آنان برای حفظ حرمت و پیش‌گیری از موضع‌گیری‌های بعدی آنان

2- برنامه عزاداری سنجیده و حساب شده توسط کارشناسان مربوطه در قبل، بین و بعد از بازی به شرح ضمیمه انجام شود.

3- توجیه تماشاگران برای حفظ حرمت شب عاشورا در ورزشگاه و خارج از آن

4- تنبیه مقصر به شرح مذکور

5- نقش صدا و سیما در زمینه انعکاس این بازی بسیار مهم است که تبیین می‌شود با ساز و کار زیر انجام شود.

توجیه کارگردان فنی و تصویربرداران و گزارشگر مسابقه

عدم تصویربرداری و نمایش از هیجانات شادی بخش تماشاگران

عدم نمایش تصویر زننده گل (پس از گل) برای جلوگیری از نمایش شادی احتمالی

عدم نمایش تصویر تماشاگران در زمان‌های زده شدن گل و با وقوع حادثه هیجانی نزدیک به گل

عدم نمایش تصاویر و شادی تماشاگران احتمالی کره‌ای

توجیه گزارشگر برای بکارگیری کلمات مناسب ایام و خودداری کردن از ایجاد التهاب و هیجانات مرسوم

کنترل صدای ورزشگاه در مواقع وقوع هیجانات و یا گل

برجسته‌سازی پرداخته به مناسک مذهبی در سکوها

تقویت نمایش اعتقادی احتمالی از ورزشکاران و دیگر موارد.


در مایه آنچه علی مطهری هم فرمود، این ذهنیت عتیقه که شادی احتمالی یک تماشاگر از گل توی یک مسابقه فوتبال در شب عاشورا هتک حرمت و معصیته جدا نیاز به بازنگری داره، مهم اینکه خرافاتی از این دست باور عمومی و تابوی بخشی شاید بزرگ از اجتماع هست، و از وقتی که من یادم میاد بلندگوهای حکومتی اعم از صدا و سیما و روحانیون وابسته و سایر مدام در حال تشدید این خزعبلات بوده اند. یک نمونه ملموس دیگه برای من عاشورای 88 هست. اینکه حکومت برای زمین زدن سبزها فیلم کف و دست زدنشون رو توی تلویزیون نشون داد، جدا از اینکه اساسا پاپوش و صحنه سازی بود که اتفاقا جواب هم داد، اگر هم همچی اتفاقی افتاده بود، آدم عاقل باید از خودش بپرسه مگه کف زدن اینا برای تشویق یزید و فلانه که من بگم هتک حرمت؟ که اگه ذهنیت عوام جامعه این بود اصلا حکومت طرف این پاپوش نمی رفت چون میدونست جواب نمیده.

تازه همه این گفته ها با ذکر یکسری پیش فرضه، برای چند درصد مردم عزاداری محرم جز آداب و رسومیه که از بچگی توی ذهن ما فرو شده؟ اینکه منابع موثق و غیرموثق چی هست، روایت های مختلف چی هست، و اساسا عزاداری کجای دین اومده و چه مشکلی رو حل میکنه سوالاتی هستند که میشه آدم صفر ماجرا از خودش بپرسه. برای شخص من که دیدن تکیه هایی که توشون نوجوونا لخت زنجیر میزنن و ماشینایی که نوار اوسین اوسین بلند کردن واقعا حالم رو بهم میزنه.


"و هدی للمتقین"

محرم 1438

نظرات 7 + ارسال نظر
تابنده پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 14:21

والا یکی از دلایلی که ما از وقتی خودمون رو شناختیم فهمیدیم اگر میخواهیم مثل آدم زندگی کنیم باید پیچ تلویزیون و گاهاً رادیو رو ببندیم همین داستانها بود.
من که هیچ وقت این داستانها رو نفهمیدم و گمون نمی کنم بفهمم!

سحر شنبه 17 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 18:34

این پستت دوهزارتا لایک داره

اذر شنبه 17 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 20:20 http://azar1394.blogfa.com

چیز مهمی نیست کلن

پ.م یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 03:32

داشتم به این فکر می کرد که اگر دهه 60 یا هفتاد خودمون بودیم احتمال لغو این بازی زیاد بود این مؤتلفه ای ها اون زمانا به مراتب نفوذ و قدرت زیادتری داشتن..
جو عمومی سدِ محکمی شده مقابله با اون هزینه بره برا همی مقابله رو در مواردی مهمتر می بینن نه ایستادن در برابر برگزاری یا عدم برگزاری این بازی در این تاریخ اتفاقا بجهت سرگرمی و سرگرم بودن ملت مفیدم هست اونام این چیزا رو میخوان این که تیم در کورس رقابت باقی بمونه خوبه که بنفع همه ست کسی با لغو بازی موافق نیست.. این نظر احتمالی اوناست البته!
در این مورد حرف زدن فایده نداره آقای فیل زاده بعد که خودت تشریف ببری ورزشگاه خواهی دید چه عزا داری بگیرند این جماعت مردمی اگرم نرفتی بتمرگ تو خونه از تی.وی بنظاره بنشین بین دو نیمه کارشناسی نداریم قبل و بعداز بازی پخش مستقیم مراسم تاسوعای حسینی از حسینه آزادی ..فقط خداکنه جواد خیابانی گزارشگر بازی باشه چه شوداگر بشود بعد بهنام ابوالقاسم پورم بعنوان کارشناس بیارند :)))) دیدی؟؟ دیدی خیابانی چه بلایی سرش آورد کسخلش کرد رگباری سؤال پشت سوال بدبخت نمیدوست چی بگه وضعیت آشفته وار ذهنش رو بزبون می آورد من پوکیده بودم از خنده دل درد گرفتم ..

نازنین یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 19:48

عنوان مطلب بسیار قابل تامله

سیمین دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:32

استیصال!!!؟؟؟
چقدر ملموسه این واژه برام.حس عمیق درونی من در رابطه با نفس هستیه. درست مثل وقتی که از شدت اندوه ترجیح میدی زبون به کام بگیری و خفه شی...
این روزها، با اینهمه پیشرفت تکنولوژی اگه بخوای بری توی یه غار دورافتاده و گم و گور بشی هم، باز آدما دنبالت میگردن و به راحتی پیدات میکنن چه برسه به...
خوبم
البته همونقدر که می تونم باشم
ممنون که نگرانم بودی

شهرزاد پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 14:36 http://sodayeyeksaye.blogfa.com

حرف دل منو زدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد